ITW : PARALLEL CIRCUIT [FORM AND FUNCTION, VOLTAGE]

Waar woon je tegenwoordig en kun je je eerste introductie tot elektronische muziek kort uitleggen?

Ik woon nu zo’n vier jaar in Gent, maar ben geboren en getogen in Ninove. Mijn eerste kennismaking met elektronische muziek was het bekijken van het nieuws op televisie en het zien van een klein item over I Love Techno in 2005. Het intrigeerde me op een of andere manier en ik ging op zoek naar wat opnames op het internet en was meteen verslaafd. Vanaf die dag had ik eigenlijk maar één droom: doe iets met elektronische muziek. Of het nu een DJ, producer, labeleigenaar of organisator was. Het prikkelde al mijn zintuigen.

Voor onze lezers die uw invloeden, het Voltage Festival en / of uw label Form And Function nog niet kennen, hoe zou je het geluid en het muzikale universum van je projecten beschrijven?

Het is moeilijk om een ​​specifiek geluid te beschrijven, omdat er naar mijn mening niet zoiets is als DE Form & Function of Voltage geluid. Ik heb mezelf nooit of een van de projecten vastgepind aan een bepaald specifiek geluid. Het is onmogelijk voor mij, want ik hou gewoon van veel verschillende muziekstijlen. Ik hou ervan om het uit te slaan, en ik hou ervan om een ​​menigte op te warmen, ik hou van divers te zijn en een menigte te verrassen, ik hou van industrieel, ik hou van Electro, ik hou van 90’s techno … het hangt allemaal af van mijn humeur, de situatie en natuurlijk de muziek die op dat moment wordt uitgebracht.

Als het één ding gemeen heeft, is het dat de muziek me raakt en dat ik geloof in wat de artiesten die op een van de labels publiceert of speelt op het festival. Door deze zeer vage uitleg kun je zien dat het iets heel persoonlijks is en niet een formule. Je hebt veel evenementen en labels die bekend staan ​​om een ​​bepaald geluid binnen het techno spektrum, maar dat zal nooit werken voor mij. Ik heb die variatie nodig om het interessant te houden.

Luisterend naar je DJ-sets en releases van verschillende artiesten op Form & Function of Voltage, kan je veilig zeggen dat je al een sonische identiteit hebt. Ben je geïnteresseerd (in de toekomst) om deze identiteit van DJ-sets naar de studio te vertalen met je eigen producties?

Het is iets dat ik recent opnieuw wil gebruiken. Ik produceerde een paar jaar geleden een beetje, maar toen ik eenmaal een baan kreeg, begonnen Ohm en Voltage te groeien. Ik vond de tijd niet meer. Maar met de taak om A & R voor Voltage en Form & Function langzaam te doen, is het idee om een studio op te bouwen weer mogelijk.

Speel je het liefst voor een grote of een kleine groep en pas je je sets aan op basis van het publiek en hun reacties?

Groot of klein maakt niet uit, voor mij gaat het meer om de afstand tussen de eerste rij dansers en de DJ. Ik moet die energie voelen, ik moet de crowd kunnen lezen.

Voor mij is DJ’en in clubs en op feesten 100% over het aanpassen van je set aan de reacties van het publiek. Je moet voelen wanneer je iets harder moet gaan of wanneer je een paar tracks nodig hebt om te kunnen ademen en een beetje uit te rusten. Als ik speel vind ik het leuk om met dat contrast te spelen, je kunt het niet zomaar van begin tot eind uitslaan, zelfs niet in een headlining-slot.

Je kunt het vergelijken met het besturen van een auto. Wanneer je een uur lang 120 km / u rijdt, voelt het niet meer als 120 km / u, je went eraan. Wanneer je echter van 50 km / h naar 120 km / h gaat, voel je het zeker.

Hoe splits je de tijd tussen optredens, management voor From & Function en je werk voor het Voltage Festival? Zet je momenteel een speciale focus op een van die? Hoe ziet jouw typische week er normaal uit?

Ik heb het geluk dat ik een sterk team om me heen heb voor zowel Voltage als Form & Function, omdat ik nog steeds een parttime dagtaak heb.

Dat betekent dat ik veel werk en dat mijn leven zo ongeveer gepland is per uur. Mijn werkweek is van maandag tot zaterdag en meestal van 8 uur ‘s ochtends tot ongeveer 23.00 uur’ s avonds. Ik laat ruimte voor ongeveer 2 uur ontspannen en ongeveer 6 uur slaap per dag. Het klinkt moeilijk, maar ik werk nu al vijf jaar. Het is een investering die ik graag doe om de doelen te bereiken die ik in mijn leven heb. Langzaam zie ik het resultaat van al die jaren werk.

Wat betreft het verdelen van mijn tijd tussen alle projecten: vrijdags zijn altijd voor Form & Function en de andere dagen zijn allemaal gericht op Voltage. Wanneer het festival dichterbij komt, is het soms moeilijk om Form & Function die volledige dag van aandacht te geven, maar ik dwing mezelf om het niet minder tijd te geven dan dat. Voor mij is Form & Function mijn hobby en het is iets waar ik heel veel om geef.

Wat betreft optredens, ik check altijd muziek terwijl ik aan het werk ben, dus als ik een optreden heb in het weekend, heb ik al een enorme hoeveelheid muziek opgestapeld. Daarna neem ik een paar uur om een ​​selectie te maken die past bij de optredens die ik speel. De muziek die toen niet paste, plaatste ik in een archieflijst die ik heb, zodat ik ze in de toekomst opnieuw kan checken. Als ik op zoek ben naar iets anders.

Je bent ook de organisator van OHM, een evenementen reeks die techno artiesten en indrukwekkende podium- en geluidssystemen combineert. Het laatste evenement was in Kortrijk op 24 november 2018, je eindigt deze reis op een mooie toon. Maar waarom stopte je het concept?

Ik had het gevoel dat ons verhaal eindigde. Ohm duurde ongeveer zeven jaar en we zijn uitgegroeid van kleine feestjes in cafés tot grote evenementen en podium hosting. Het was het begin van alles en ik heb er veel van geleerd en veel kansen dankzij het project gekregen.

Maar het is niet eenvoudig om het soort muziek te brengen dat ik leuk vind in Kortrijk of West-Vlaanderen. We hebben sinds een tijdje al het maximale bereikt dat we daar konden doen. En ik wilde niet dat het OHM langzaam weg stierf en dat dit ‘een feestje’ zou worden of iets dat je als vanzelfsprekend beschouwt. En ik wilde ook geen OHM naar Gent brengen en onze ziel verkopen om ten minste 1500 mensen naar elk evenement te brengen.

Dus besloten we dat het het beste was om op een mooie toon te eindigen en ons volledig te concentreren op Voltage en Form & Function. Ik heb tot nu toe geen enkele keer spijt gehad van deze keuze. Terwijl de andere twee projecten al mijn tijd in beslag nemen, is er geen leegte of zwart gat …

In het landschap van elektronische muziek is techno de laatste jaren op de voorgrond opgetreden, met de opkomst van grote festivals zoals Awakenings, Time Warp of ook Tomorrowland … Elk gevoel heb je dat dit een impact heeft gehad op de oprichter van het Voltage Festival? De organisatie van het festival?

In België heb je een paar van de grote namen nodig als je genoeg publiek voor een festival wilt verzamelen. Dus je vecht tegen wereldbekende concurrenten voor die namen, want er zijn slechts acht weekends in juli en augustus. Dus de competitie is extreem zwaar.

Gelukkig heeft Voltage een naam opgebouwd als een puristisch festival en we zijn nu een festival waar DJ’s deel van willen uitmaken. Dat maakt mijn baan als booker een stuk eenvoudiger. We zijn erin geslaagd onze beste line-up te verzamelen, maar het was verreweg het meest comfortabele jaar ooit om artiesten en management ervan te overtuigen om Voltage op te nemen in hun festivalschema.

Daarnaast denk ik dat we iets anders brengen met onze locatie en ons concept. Je moet je vandaag onderscheiden als je wilt doorbreken op de festivalmarkt. Je concept moet iets anders op tafel brengen. Het is niet genoeg meer om gewoon een paar tenten op het veld van een boer te zetten die je kent. Je moet tegenwoordig veel verder nadenken.

Er zijn bepaalde dj’s die zo veel gevraagd zijn dat hun tourschema’s nooit trager worden en elke week van land naar land reizen. Als organisator, oprichter en artiestenmanager, denk je dat dit van invloed is op hun vermogen om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren?

Er is veel druk van de industrie op DJ’s en de vergoedingen die worden betaald worden zijn belachelijk. Dit maakt dat sommige mensen de verkeerde carrièrekeuzes maken of dingen doen die ze anders nooit zouden doen.

Aan de andere kant denk ik dat elke artiest het pad kan kiezen dat hij wilt. Business Tecno is echt, all jokes aside. Maar er zijn nog steeds genoeg mensen die erin zitten voor absoluut de juiste redenen en liefde voor de muziek en die altijd de beste versie van zichzelf naar voren brengen.

Als artistiek directeur van het label ontvang je waarschijnlijk veel demo’s. Waarom beslis je of teken je met een artiest of een track?

Voor Form & Function moet de artiest in België geboren zijn. Ik wil dat het label een soort vitrine is voor lokaal talent. Wat de muziek betreft, probeer ik artiesten te zoeken met een eigen geluid en die iets anders proberen te brengen. Als je een passie hebt voor muziek, krijg je snel een idee of iemand een bepaald geluid probeert te kopiëren of een een eigen geluid probeert te brengen. Voor mij is dat het begin van alles.

Voordat ik iemand nieuw teken, ontmoet ik altijd eerst een gesprek met hen. Ik wil de persoon achter de muziek kennen. Wat is zijn visie? Wat is zijn motivatie? Waar ziet hij zichzelf over een paar jaar? Die persoonlijke connectie is echt belangrijk. Ik moet ook in het echte leven met die persoon overeenkomen.

Als hij of zij een lul is maar geweldige muziek maakt, is er nog  geen kans dat ik hem op het label zou tekenen. Het is het totale pakket dat ertoe doet.

Wie zijn naar onze mening de opkomende Belgische artiesten die we in de gaten moeten houden?

Wat Form & Function betreft zou dat Atis zijn, het jongste lid van het team. Hij heeft echt iets bijzonders en ik weet absoluut zeker dat hij een grote muzikale carrière voor zich heeft. De verhalen die hij via zijn muziek vertelt zijn ongelooflijk en tonen een enorm talent.

Ook Altinbas, die een nummer op de Voltage V/A heeft, is iemand die me echt verraste met zijn talent en ik weet zeker dat je zijn naam veel vaker zult zien.

En dan is er Kafim, een van de beste DJ’s in Brussel. Daarnaast was hij momenteel bezig met zijn debuut-EP die uitgebracht zal worden op Form & Function en ik moet zeggen dat hij zijn normen naleeft. Ik ben echt gecharmeerd door deze kerel.

Welk advies zou je geven aan opkomende producers en dj’s?

Neem de tijd, haast je niet. Iedereen moet groeien en volwassen worden.

Wat voor soort muziek vind je thuis leuk? Luister je naar veel techno buiten de dj-context?

Zelden, als ik ernaar luister, is het meestal om een ​​set voor te bereiden of om een ​​artiest uit te zoeken voor Voltage Festival.

Ik heb een vrij brede smaak in muziek. Om je een idee te geven, zijn mijn huidige favoriete artiesten volgens Spotify: King Gizard & The Lizard Wizzard, Dope Lemon, Mac DeMarco, Savages, Zwangere Guy, dat soort dingen.

Je hebt onlangs een nieuwe serie VA’s uitgebracht op een nieuw label gekoppeld aan Voltage Festival, kun je ons er meer over vertellen?

Het idee was om iets te doen om vijf jaar Voltage Festival te vieren. Ik begon met het vragen aan bevriende artiesten om een ​​nummer te maken voor een speciale compilatie. Daarna heb ik een aantal van mijn favoriete artiesten gevraagd en tot mijn verrassing was iedereen enthousiast. Voordat ik het wist had ik 16 artiesten en een compilatie van 4 cd’s. Het was een grote uitdaging om alles op tijd klaar te krijgen, maar het was een van de coolste dingen die ik tot nu toe heb gedaan.


De respons was uitstekend en ik denk nu aan de volgende stap omdat ik VOLTAGE wil uitrollen als een permanent label. Ik denk dat dit de ideale manier is om te laten zien waar VOLTAGE muzikaal over gaat en het is een perfecte manier om Belgische artiesten wereldwijd bekend te maken via het festival. Het dient dus veel doelen en ik denk dat het een zinvol project kan zijn.

Wat komt er in de zomer, plannen of spannende projecten die je graag wilt vermelden?

We zijn in de laatste weken voordat Voltage Festival begint, dat neemt nu al mijn tijd in beslag. Daarnaast gaan we een paar dingen veranderen voor Form & Function. Het label krijgt een nieuwe visuele identiteit en we veranderen sommige dingen in de manier waarop we van demo naar uiteindelijke gemasterd nummer gaan. SP-X  zal nu meer betrokken worden bij het A & R- en de mix verwerking om het best mogelijke resultaat te krijgen. Ik ben nog nooit zo enthousiast geweest over de toekomst!

Dutch translation by Thibault Heineken
More Stories
A new release on the belgian label Form And Function