ITW : MILENA GLOWACKA [SEMANTICA]

We ontmoetten Milena Glowacka tijdens haar bezoek in België, ter gelegenheid van de Obsidian-event, de nieuwe coproductie tussen Initiate en Norite. Comfortabel gezeten in de splinternieuwe studio van Brice, mede-oprichter van Initiate, ruilden we een paar woorden met de jonge Poolse artiest, die nu in Reykjavik leeft.

Hallo Milena, en bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit interview met ons te doen. Laten we dus beginnen. Wanneer ben je begonnen met je muzikale projecten? Heb je al eerder muziek gespeeld? Jouw echte eerste project?

Ik begon muziek te maken toen ik 13 jaar oud was met een erg eenvoudige software. Toen begon ik DJ-sets te doen. En toen ik 21 was, voelde ik dat ik meer moest produceren dus begon ik Ableton. Ik produceer muziek nu 7 jaar lang op een professionele manier te doen. Ik begon voor de fun, maar het is stil voor de fun.

Had je wat steun van je familie toen je begon te spelen en Elektronische muziek produceren in Polen?

Het was best moeilijk om een steun van mijn familie te krijgen omdat ze meer een traditioneel leven hebben. Ze hadden hun visie op een baan en mijn visie was niet erg gebruikelijk. Na enige tijd begrepen ze mij en werden ook trots. Mijn vrienden, ze ondersteunen me vanaf het allereerste begin. Nu woon je in Reykjavik, IJsland.

Heeft deze stad een invloed op jou en je muziek?

De landschappen zijn echt prachtig en ze kunnen je inspireren. Maar ik ben meer geïnspireerd door mijn innerlijke wereld en de mensen die dicht bij me staan. De rust en kalmte van IJsland geven mij meer tijd om te produceren en te concentreren op muziek.

Je muzikale universum gaat van ambient naar techno, en het is soms een beetje experimenteel en donker, en misschien ook een beetje koud. Er zit zo’n hypnotiserend aspect in je muziek. Wat bracht je in dit muzikale universum?

Het is moeilijk te zeggen, omdat ik me het liefst concentreer op de lucide tracks en lichte pads. Toen ik jonger was luisterde ik veel naar rap- en hiphop muziek, en ook naar trance en techno. Ik ben nog steeds geïnspireerd door de trancemuziek. Ik luister naar verschillende artiesten en soorten muziek, dus het is meer een mix van verschillende artiesten en muziek.

Je bent een dj, producer en live-artiest. Heb je een voorkeur?

Ik ben geen DJ meer. Ik weet niet zeker of ik ooit terug zal DJ-en omdat het een ander soort energie die ik deel met een crowd. Wanneer ik produceer, is het zoals het uitzetten van mijn gedachten en ik diep in de geluiden zit. Het is een soort van meditatie. Ik hou echt van dit proces.

Gisteravond deed je een twee uur lange live-act in ‘Zodiak’ te Brussel, en dat was ook het eerst dat je in België speelt! Hoe was dat?

Het was geweldig! Ik verwachtte leuke dingen en ze kwamen. De crowd reageerde zeer actief op de klanken en ik heb een aardige energie met hen gedeeld. De club was ook leuk, met betrekking tot de lichten en de ruimte. Dus ja, ik heb een hele leuke tijd gehad gisteravond.

Kun je een typische gig dag beschrijven? Hoe bereid je je live act voor, welke stappen doe je meestal?

Als ik vrije tijd heb dan ga ik geluiden opnemen. Ik speel met field recording, dus
neem ik geluiden op rond me en in de natuur. Ik gebruik ook synthesizers en meng deze twee universums. Daarna zet ik alles op Ableton en maak ik mijn live set!

Ik zag dat je voor de Female: Pressure clubnacht in Tresor te Berlijn speelde. Het is een internationaal netwerk van vrouwelijke, transgender en niet-binaire kunstenaars op het gebied van elektronische muziek en digitale kunst. Ben je actief in andere netwerken en elektronische muziek scènes?

Nee, het was maar een event maar ik ben niet verbonden met een van deze organisaties. Ik ben gewoon een eenzame wolf.

Tegenwoordig zijn de meeste line-ups van evenementen gerelateerd aan de elektronische scene 80% mannelijk. Er zijn enkele oplossingen om ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op het gebied van muziek te bestrijden. Bijvoorbeeld de quota’s die sommige producenten, labels programmeurs of tijdschriften proberen op te leggen. Wat is jouw mening hierover?

Ik denk dat ik me niet al te druk maak over geslacht, ik maak me liever zorgen om muziek. Het maakt niet uit of de muziek wordt gespeeld door een man of een vrouw. Ik denk dat we ons zorgen moeten maken over kwaliteit, goede muziek en minder over geslachten.

We zijn aan het einde van dit interview gekomen. Wat zijn jouw plannen voor de zomer? Heb je projecten waarbij je betrokken bent?

Ik ga op het Sonar Festival spelen en ik bereid de muziek voor een film van een Duitse regisseur die na de zomer zal uitgebracht worden!

Dutch translation by Thibault Heineken.
More Stories
ITW : HAWKAN KEZIAH [INITIATE]