ITW : JC LAURENT [HIDDEN, WAROK MUSIC]

Hallo JC Laurent, bedankt onze vragen te beantwoorden. Laten we beginnen met wanneer en hoe je in contact kwam met techno en elektronische muziek? 

Het allereerste contact met elektronische muziek was in de auto met mijn moeder. Ik was heel jong, ze had een paar tapes van House Music. Het maakte een grote indruk op mij. Ik weet nog dat ik herhaaldelijk naar de banden heb geluisterd totdat ik er hoofdpijn van kreeg! Serieuzer, rond mijn 15 jaar ging ik met oudere vrienden uit. Ze namen me mee naar de Zuider-Docks in Marseille. Een Dragon Ball-avond met Adam Beyer vs Joel Mull, Rolando en vele anderen. Sinds die dag is mijn passie voor dit soort muziek alleen maar gegroeid. 

Hoe lang ben je actief als DJ en producer? 

In 2020 is het 10 jaar dat ik DJ ben en 8 jaar als producer. Ik ben in 2012 een paar maanden naar Berlijn verhuisd om van de inspiratie die deze stad geeft te genieten. Ook om zo dicht mogelijk bij één van mijn eerste labels te zijn Wall Music. Hierdoor kon ik prachtige mensen ontmoeten zoals Mike Wall of DVS1, die een grote steun geweest is. Hij speelde mijn tracks voornamelijk meerdere keren op Berghain. Ik was niet van de wettelijke leeftijd om op dat moment lid te worden van deze club, het blijft toch een van mijn beste herinneringen. 

Je komt uit Nice. Hoe is de technoscene in deze regio? Hoe zit het met de Kwartz Club? 

Ik zou zeggen dat de scène zich elk jaar ontwikkelt. Mensen verhuizen, en bieden nieuwe soorten events, dat hetzij in hangars, in clubs of in illegale raves in de buurt. Er is voor elk wat wils op het gebied van elektronische muziek. Sinds 3 jaar zorgt de Kwartz Club voor consistentie in deze ontwikkeling door elk weekend een kwaliteitsvolle programmering aan te bieden met internationale artiesten en ook door de lokale scene te benadrukken. De club heeft afgelopen zomer een make-over gekregen en een L-Acoustic-geluidssysteem geïnstalleerd om een nog betere geluidskwaliteit te verkrijgen. Het is een plezier om de artiesten die we waarderen uit te nodigen in een club die goed uitgerust is. 

Dynamic Reflection, Hidden Recordings, Intacto Records, Warok Music, zijn enkele van de labels waarmee je samenwerkt. Wat moet een label hebben om met hen samen te werken? 

Deze 4 labels hebben twee dingen gemeen, de eerste een strikte richtlijn en de tweede een kwalitatieve muzikaal catalogus met erkende artiesten. Ik waardeer dat er een zekere samenhang is tussen het label en de artiest. Dit was vorig jaar het geval met Intacto Records en Warok Music toen ze me vroegen om ze demo’s te sturen. Ik kon deze kans niet missen. 

Het lijkt erop dat je erg productief bent. Hoe verloopt je werkproces in de studio? Wat zijn de bronnen voor jouw inspiratie? 

Vooral een goede organisatie is de sleutel om tijd te besparen en vooral niet verliezen… Ik heb een fulltime baan gedurende de week waardoor ik weinig vrije tijd heb om in de studio te werken. Ik moet mezelf organiseren om productief en efficiënt te zijn als de inspiratie daar is. Het is een werk in verschillende fases. Ik begin met het bewerken van loops op Ableton Live, ik pas ze aan totdat ik iets leuks krijg, dan denk ik aan het arrangement van de track. Daarna komt de mixdown. Met geduld en veel werk is alles mogelijk. Mijn eerste bronnen van inspiratie waren voornamelijk Duitse techno en de Detroit-sound, het is door de jaren heel wat geëvolueerd naar een meer hypno en tribaal sound. 

Welk materiaal gebruik je voor het produceren? Geef je de voorkeur aan hardware of digitaal? 

Op dit moment gebruik ik veel Ableton 10 met verschillende virtuele instrumenten zoals Reaktor 6, Tal-Bassline en Thorn om er een paar te noemen. Daarop voeg ik een Waldorf Blofeld toe met de Eventide Space Reverb. Mijn studio is in de loop van de tijd verfijnd om bij het essentieel te blijven en de apparatuur te behouden waarmee ik mij comfortabeler voel. Wat hardware versus digitaal betreft, zijn de 2 essentieel voor mij. 

Vertel ons iets over de podcast die je voorbereid hebt voor InDepth. Had je daarvoor een bepaald idee in gedachten? 

Eerst begon ik met het luisteren naar podcasts van InDepth om een idee te krijgen van wat eerder gedaan werd. Daarna selecteerde ik mijn favorieten tracks van het moment + enkele promo’s en demo’s ook. Ik begin niet echt met een specifiek idee. Het is door het luisteren naar de nummers op naarmate de mix vorm begint te krijgen. 

Last but not least : heb je plannen voor 2020, optredens of projecten die je met ons wilt delen? 

Enkele goede projecten zijn in voorbereiding. Op 18 januari zal Mike Parker mijn eerste gast zijn bij de Kwartz Club, evenals een datum in Brussel is gepland voor de maand februari in Zodiak Club. Aan de productiekant staat vóór de zomer een EP op Warok Music gepland. Ik richt me ook op een vinyl release voor Hidden Recordings die in 2020 zouden moeten verschijnen. Andere verrassingen zullen ook gedurende het jaar worden toegevoegd. Heel erg bedankt dat je me deze podcast en dit interview hebt laten doen. 

Dutch translation by Thibault Heineken 
Picture by : Marion Puichaffray
More Stories
Throwback : RedBull Elektropedia 2018