ITW : FRANCOIS GASPARD [SHAKMAT MODULAR]

De afgelopen jaren is de wereld van de modulaire synthesizers sterk gegroeid. De fabrikanten hebben zich vermenigvuldigd en bieden steeds meer mogelijkheden en de gebruikers zijn nog nooit zoveel geweest. Ook in België vinden we echte liefhebbers die bijdragen aan deze voortdurende ontwikkeling.

We ontmoeten François Gaspard, oprichter van Shakmat Modular, een merk dat toegewijd is aan modulaire synthesizers (Eurorack) die over de hele wereld wordt geëxporteerd.

Wat was je eerste contact met modulaire synthesizers?

Het eerste contact was met Fabrice Dubusquiel, een kerel uit Nijvel. In de jaren 90 bouwde hij modulaire synthesizers, waaronder de Lassence Venturi. Het is een heel raar instrument, zelfs nu dat ik veel meer kennis over de technologie heb, is het nog steeds een uniek instrument, met een uniek geluid. Ik was gefascineerd door dit instrument, zowel in termen van geluiden die eruit komen, als de aanpak die die helft technologisch en half artistiek is.

In de modulaire wereld zijn er verschillende formaten. Eurorack is nu het meest wijdverspreid, wat vind je van dit formaat?

Het Eurorack-formaat is voor mij een technologische avant-gardistische positie vergeleken met alle elektronische muziekinstrumenten. Ik denk dat er gewoon een plug-in wereld is die constant verder wilt gaan. Bovendien zijn er, in vergelijking met andere modulaire formaten, veel meer bouwers. Dit creëert een competitie die altijd aanspoort om verder te gaan. Dat gezegd hebbende, het is een gezonde competitie omdat de markt niet verzadigd is.

Wanneer en hoe heb je besloten om je eigen modules te maken?

Ik startte een modulaire synthesizer door de modules van andere merken te kopen, het is in het vinden van het gebrek aan hulpmiddelen die ik wilde, begon ik met het maken van mijn eigen modules. Tien jaar geleden waren er maar heel weinig bouwers, dus er ontbraken veel functies. Dus het is gewoon het gebrek aan hulpmiddelen dat me ertoe heeft gedreven.

Ik heb een opleiding van elektronische polytechniek gevolgd dus zei ik tegen mezelf,het is niet erg ingewikkeld om een ​​tool te bouwen. We zijn zo geïnteresseerd in slechts één precieze functie dat maakt het gemakkelijker. Als je een “SH 101” wilt bouwen, moet je een oscillator, filter, toetsenbord, de modulatie en zo voort bouwen. Dat levert veel kleine problemen op. Hier zijn we in een enkel onderwerp geïnteresseerd, kunnen we dan heel ver gaan in. Het was daarom betaalbaarder, ik kon meteen beginnen met het ontwikkelen van modules.

Je hebt besloten om je modules op de markt te brengen. Is dit project vlug werkelijkheid geworden?

De eerste module heb ik volledig met de hand gemaakt. Ik heb dit instrument voor mij gebruikt om live sets te maken en mensen hebben het hierdoor ontdekt. De reacties waren zeer positief, veel feedback die zeiden dat het op de markt zou kunnen worden gebracht.

Dus dacht ik dat het misschien een goede uitdaging voor mij was om te leren hoe je een project industrialiseert. Ik besloot om er 20 te maken voor geïnteresseerden. We spraken erover om ons heen, met een kleine video op Facebook, om het wat te promoten en op dat moment hebben distributeurs contact met ons opgenomen.

Het was behoorlijk gek, omdat we 20 dachten te maken. De week erna waren er al 50. We zeiden dat we daar zouden stoppen, maar een paar dagen later waren er 100, dan 200 … Het is heel snel gegaan van een kleine productie naar iets dat in winkels bellande over Europa en de Verenigde Staten, met behoud van een klein team, onder vrienden.

Welke stappen zijn er ondernomen om van een prototype naar een perfect afgewerkte module te gaan, vanuit een technisch oogpunt, als in termen van esthetiek?

Het was echt een lang proces, ik werd een paar keer ontmoedigd. Tussen het eerste prototype en het afgewerkt product, die eruit ziet als een echte module, was er anderhalf jaar. Met mijn technische achtergrond heb ik een idee geconcretiseerd en kan ik er een voorbeeld van maken. Daarna geef Ik het aan iemand die in staat is om het te repliceren, maar in termen van industrialisatie, ik wist er niets van. Dus, het was met advies en vallen en opstaan ​​maar uiteindelijk, hoe verder we gaan, hoe meer we goede plannen ontdekken en delen we ze met andere mensen die in hetzelfde veld werken.

Je hebt een gamma modules gemaakt. Is er een reflectie achter, zoals de antwoord op een probleem of een logische voortzetting van uw modules?

Ja, er is een echte reflectie, die ook bepaalde problemen beantwoordt. Modulaire synthesizers hebben een verschrikkelijk creatief vermogen en om zeer ver te gaan de geluids tocht. Maar wat ik altijd vond dat deze instrumenten ontbraken, is op het niveau van ergonomie, vooral in een live optreden maar het is de afgelopen jaren verbeterd.

Door nadelen, in het begin, toen we massaal Doepfer hadden of dat soort merken, hadden we echt technische instrumenten, maar niet noodzakelijk ergonomisch.

Geconfronteerd met dit gebrek aan ergonomie en het gebrek aan functies om improvisaties te maken, dacht ik dat er duidelijk iets ontbrak. Ik denk dat het op die manier dat we in eerste instantie werden herkend. Geen menus en on the fly sequences en rythmes aanmaken.

Werk jij als enige voor Shakmat Modular of heb je een team?

Ja, we zijn een team. Het basis zijn we twee. Met de bijzonderheid dat ik de muzikant ben, elektronica-ingenieur, programmeur van het team. Over het algemeen kunnen we zeggen dat ik degene ben die de ideeën en de modules realiseert. Maar er zijn aspecten van vaardigheden die ik niet heb, door mijn karakter, waar ik heel weinig aandacht aan schenk. Het idee van het uiterlijk van onze modules is bijvoorbeeld iets dat minder belangrijk is voor mij. Ik ben erg pragmatisch op dit niveau, maar ik weet dat het niet zou moeten zijn voor dat soort werk.

Dus ik werk met Steve, die een grafisch ontwerpbureau heeft, genaamd “Made Inside” en, die zorgt voor al het grafische aspect. We werken ook met twee op het layout-aspect, hij heeft een heel logische geest in termen van ergonomie, hoe een functie toegankelijk moet zijn, etc … we bespreken het altijd met z’n tweeën. De marketingideeën en dit soort dingen, het idee van het hebben van een merk en een grafische identiteit. Het is meer zijn verantwoordelijkheid. Hij zorgt voor het visuele communicatie.

En bouw je de modules zelf?

Onderdelen worden soms in het buitenland besteld en kunnen gedeeltelijk worden gemonteerd, omdat alles niet haalbaar is in België. Werken we lokaal, dus het is hier prima in Brussel, dat we modules assembleren, testen en verpakken. Er zijn ook DIY pakketten dat we moeten voorbereiden. We hebben een klein team van gepassioneerde mensen die we hebben ontmoet via de Modulaire scène die ons bij deze stap helpt.

Over DIY gesproken, het assortiment modules van Shakmat Modular is zowel in een module verkrijgbaar als een bouwdoos. Welk advies zou je kunnen geven aan mensen die DIY zouden willen doen?

Het is echt niet ingewikkeld. Voor sommige mensen lijkt het idee van solderen van elektronische componenten de hel, maar ze beseffen al snel dat het solderen van een elektronische kaart met componenten erop eigenlijk een klein Ikea-plan is. Niets ingewikkelder maar het eindresultaat is veel opwindender dan een Ikea-meubel …

Er zijn ook modules om te starten, er zijn ook winkels die zeer tof zijn daarvoor, zoals Thonk, in Engeland. Om te beginnen kunnen we als eerste pakket een module nemen die geleverd wordt met een goed samenstelling document. Aarzel ook niet om een mail naar een bouwer te sturen, zoals naar ons bijvoorbeeld.

De wereld van de modulaire synthesizer is erg groot. Is de keuze van modules en merken is belangrijk? Hoe onderscheid je je als merk tegenover anderen, en als gevolg daarvan, de levensvatbaarheid ervan te verzekeren?

Met Shakmat Modular kwamen we aan toen er niet zoveel bouwers waren, het was meer beperkt. We kwamen aan bij de eerste opmars van bouwers. Op dat moment daar had ongeveer 200 bouwers. 10 jaar geleden waren er nu 10 bouwers 300-400, ik tel ze niet eens meer.

Maar ik denk dat we een identiteit maken door een idee achter te laten. Het moet altijd een identiteit zijn die eenvoudig samen te vatten is, maar dat is bijzonder. Bij ons zijn dit ideeën van ergonomie en speelbaarheid. Snel patterns kunnen maken is iets dat onze identiteit bepaald, dat is wat ons op gang heeft gebracht en we werden erom erkend. Als mensen vasthouden aan een idee, zullen ze waarschijnlijk ook vasthouden aan andere modules. Elk merk dat ik ken en dat opvalt, heeft iets heel duidelijks, heel sterk. Sommige merken staan ​​bekend om hun lage kosten. Al hun modules zijn bijvoorbeeld iets goedkoper dan anderen, maar het werkt goed. Je hoeft niet de persoon te zijn die de honderdste oscillator vrijgeeft en de honderdste filter clone van de MS 20. Deze persoon zal niet ver komen omdat dit niet nodig is. Je hoeft alleen maar dingen te doen die mensen nodig hebben.

Over lage kosten gesproken, Behringer is van plan om binnenkort op de markt te komen. Is dit positief of negatief, als niche van de modulaire synthesizer?

Persoonlijk maak ik een niche, in een niche … Het betekent dat low-cost merken, in vergelijking met wat wij doen is er niet veel gevaar. Behringer is bijvoorbeeld geïnteresseerd de in wereldwijde niche omdat het enorm is. Wat ik ook zie, is dat ze in een gebied aankomen waar zij ervoor zorgen dat mensen een instapniveau hebben dat veel goedkoper is dan andere merken. Met een communicatie ruimte die aanzienlijk belangrijker is. In relatie daarmee zijn er mensen die echt in paniek raken in het milieu van modular, anderen zijn erg opgewonden, om de eenvoudige reden dat Behringer zal doen zoals overal, zij zullen ons terughalen van de wereld. Deze wereld daar, ooit zal dit materiaal loslaten om mee te doen met andere merken of zo zal hij opgeven omdat hij nooit in die richting zou zijn geweest. Dat is wat ik geloof, zonder er zeker van te zijn, want ik stel mezelf de vraag niet, wetende dat het niet in directe tegenstelling staat tot ons merk.

Wat is de sfeer tussen de merken?

Een modulaire synthesizer is een instrument dat samengesteld is met veel verschillende soorten merken. Dus we zien het met kleine opstellingen die gemaakt zijn met associaties van modules van verschillende merken. Op de Superbooth, een modulaire beurs in Berlijn, is de samenwerking bijvoorbeeld duidelijk een deel van de mindset van de merken. Mensen bouwen instrumenten door merken samen te voegen, merken zijn niet al te gedwongen om te concurreren.

Bovendien is de sfeer super cool, zelfs met grote merken als Intellijel of Mutable Instrument. En voor de kleinere merken is er zelfs een vorm van hulp, omdat je als voordeel niet hetzelfde doet. Dit is bijvoorbeeld het geval tussen sommige Belgische merken. Klavis heeft een technische kijk op wat ik doe en ik kijk op wat Klavis doet. We zijn in consultancy, de een voor de ander. In het midden is er een gemeenschap aspect, deze omgeving is nogal speciaal in vergelijking met anderen.

Welk advies zou je hebben voor beginners die aan de modulaire kant beginnen?

Probeer eerst om te zien of je iemand om je heen hebt die al een modulaire synthesizer heeft. Lees anders veel, er zijn forums, boeken en als het voor het begin is, ga maar naar de winkels. Voorlopig moet je naar Berlijn of  Amsterdam gaan. Aan de Brusselse kant zal Music City binnenkort een speciale afdeling openen naar de modulaire synths. Het leuke van dit soort winkel is dat er veel advies is dan in winkels die niet gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Begin ook klein, koop niet 20 modules tegelijk, het zou het beste plan zijn om er nooit iets leuks mee te doen. Koop een oscillator, een filter, een Maths (Make Noise) en een VCA. Daarbij een sequencer, als module of extern.

Je hebt een indrukwekkende verzameling modules van andere merken. Wat zou jou 3 onmisbare modules zijn?

1. Maths van Make Noise. Dit is een van de eerste modules die ik heb gekocht toen het uitkwam. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een geweldige investering is en ik ben nog steeds verbaasd over wat je ermee kunt doen.

2. Nog steeds bij Make Noise, de QMMG, die helaas niet te vinden is geworden, zijn 4 filters in parallel dat een uniek geluid heeft. Deze module heeft zit altijd in mijn set up.

3. Rainmaker van Intelligel is een speciaal instrument, zelfs bizar maar dat maakt het mogelijk om heel creatief te zijn.

Ga naar voor meer informatie en om het volledige assortiment van Shakmat Modular te ontdekken hun website www.shakmatmodular.com.

Dutch translation by Thibault Heineken
More Stories
Voltage Festival, unique place and quality line up