ITW : JOACHIM SPIETH [AFFIN]

Ontmoeting met Joachim Spieth, dj en Duitse producer. Hij is ook de oprichter van het label Affin. Een label dat de laatste jaren blijft groeien, met releases van vele internationale artiesten, zoals Claudio PRC, Arnaud Le Texier en Acronym.

Waar woon je tegenwoordig en kun je je eerste introductie tot elektronische muziek kort uitleggen?

Ik woon in Duitsland. Ik kwam in aanraking met elektronische muziek door vrienden die me wat platen lieten luisteren (Warp Records, Basic Channel, enz.). Dus ik raakte erg snel gehecht aan deze muziek.

Hoe ben je in de muziekproductie terecht gekomen?

Ik maakte muziek met vrienden, nog voordat ik me bezig hield met elektronische muziek. Dus begon ik wat spullen te kopen, zoals een sampler en een mixer. Ik leerde het vooral om het te doen door te lezen in tijdschriften en ook wat handleidingen … kostte me enkele jaren om klaar te zijn om het te doen.

Voor onze lezers die je muziek en label Affin nog niet kennen, hoe zou je je geluid en het muzikale universum van het label beschrijven?

Mijn muziek veranderde altijd na verloop van tijd. Ik denk dat het een natuurlijke ontwikkeling is voor mensen die niet vastlopen in het leven en in muziek. Het enige constante is om te veranderen, nieuwe dingen uit te proberen, te verbeteren… Ik ontdekte opnieuw mijn liefde voor ambient soundscapes en tijdloze elektronische muziek enkele jaren geleden en ontwikkelde mijn interpretatie ervan. Sommigen noemen het hypnotiserende techno … wat dan ook, geluiden waren altijd belangrijk voor me.

Het label maakte zijn evolutie ook in de loop van de jaren. het weerspiegelt mijn persoonlijke smaak, dus het is ook een soort spiegel van mijn eigen muziek. Plus enkele invloeden die anderen naar binnen brengen … Dat is het interessante als je een label draait … uitwisseling van ideeën die tot iets nieuws leiden.

Je bent bijna 20 jaar actief in de wereld van de elektronische muziek en je hebt de label in 2008 opgericht. Wat vind je van de evolutie van dit vakgebied?

Voor mij was het normaal om iets zelf te maken nadat ik een aantal ervaringen had opgedaan met labels als Kompakt, Traum of later ook met Paso Music. Ik hou van het idee om onafhankelijk te zijn van anderen. Hoe de muziekscene veranderde, oké, dat is een heel moeilijke vraag, misschien te veel om hier een coherent antwoord te vinden.

Hoe zit het met je muzikale universum, is het in de loop van de tijd sterk geëvolueerd?

De belangrijkste invloeden die ik in de loop van de tijd heb gehouden. Maar je ontwikkelt jezelf gedurende een lange tijd en zo zou het moeten zijn. Ik vind het leuk om lagen van geluid te combineren met techno. Dat gebeurde in het verleden en sinds enkele jaren heb ik dit opnieuw ontdekt. Dus ik denk dat het tegenwoordig meer gedefinieerd klinkt.

Wat is je gebruikelijke studio routine wanneer je produceert? Hoe vind je inspiratie?

Ik jam vaak met wat elementen en probeer gewoon dingen uit … Ik heb geen tracks in gedachten zoals anderen soms noemen. Voor mij is het om iets interessants te vinden terwijl ik aan het experimenteren ben. Dus dat is mijn “routine”. Verwacht het onverwachte. Dat houdt het interessant.

Wanneer u produceert, gebruikt u liever hardware of software, of een combinatie van beide?

Ik werk voornamelijk met Ableton Live, maar ik heb ook wat hardware en integreer het. Maar mijn belangrijkste instrument is Ableton, omdat het zoveel mogelijkheden biedt om aan muziek te werken. Met de software zou ik de manier waarop ik werk kunnen veranderen, omdat ik in het verleden veel meer recht op het arrangement was, terwijl ik vandaag meer kan jammen en verschillende audiotracks kan opnemen… en kijk dan waar dit allemaal toe leidt ..

Welke instrumenten en tools gebruik je om je muziek te maken? Wat zijn je favoriete tools om te produceren?

Zoals gezegd in het laatste antwoord, is Ableton Live voor mij het perfecte hulpmiddel om aan mijn muziek te werken. Ik gebruik ook al jaren Kontakt van Native Instruments. Ik werk meestal met Sampling, zeker geen presets ofzo. Ik bouw mijn eigen geluiden door elementen in lagen te leggen en ik tweak veel om de frequenties te krijgen die ik wil benadrukken.

Als artistiek directeur van het label ontvang je waarschijnlijk veel demo’s. Waarom beslis je of teken je met een artiest?

Eerlijk gezegd neem ik sinds een tijdje geen demo’s. Meestal is het een vriend van een artiest of iemand die ik al ken en die er optioneel in traint. Maar sinds een paar jaar hou ik liever een kleinere cirkel. Ik ben niet geïnteresseerd in het hosten van te veel artiesten, want het is niet logisch voor mij. De meeste demo’s passen helemaal niet op het label. Ik geef de voorkeur aan een verbinding met de persoon achter me. Dat houdt het persoonlijker en authentieker.

Wat zijn volgens jullie de opkomende kunstenaars die we in de gaten moeten houden?

Dat is een goede vraag.

Welk advies zou je geven aan opkomende producers en dj’s?

Te bepalen waar ze voor staan ​​en om ervoor te gaan.

Je hebt een nieuw EP «Astral Plan» op je label uitgebracht (Affin), kun je ons er meer over vertellen?

Ja dat klopt. Het verscheen in april en bevatte 3 nummers, sfeervolle dingen en een aantal ambient soundscapes. Het idee van het nummer “Astral Plane” was om een ​​atmosfeer te creëren met ritmische structuren van sommige veldopnames die overeenkomen met emotionele en melodische soundscapes. Geen klassiek ambient nummer, maar ik vind het resultaat interessant en iets wat ik niet eerder heb geprobeerd.

Wat komt er in de lente en zomer voor je, plannen, releases of spannende projecten die je graag zou willen noemen?

De herdrukking van mijn album “Irradiance” uitgekomen en op 14 mei hebben we de eerste samenwerking van Reggy Van Oers en mij, een 12’’ die Noctilucent genaamd is. Ik ben enthousiast over deze samenwerking omdat we elkaar al sinds een decennium kennen en nooit hebben geprobeerd om samen te werken. In juni ga ik op tournee in Azië en kijk ik er erg naar uit.

Dutch translation by Thibault Heineken.
More Stories
ITW : LUNAR CONVOY [NORITE]